NOORDOOST-FRIESLAND – Steeds meer toeristen weten Noordoost-Friesland te vinden. De laatste jaren zitten campings, B&B’s, hotels en vakantieparken tijdens het hoogseizoen vol en in coronatijd is dat alleen maar meer geworden.

Volgens regiomanager Liesbeth Schie- vink van Stichting Regio Marketing en Toerisme (RMT) in Noordoost-Friesland is de toename mede te danken aan het gastheerschap. ,,De ondernemers in de interne Facebook-groepen verwijzen de gasten allemaal naar elkaar door als ze zelf al vol zitten. Zij vinden het belangrijk dat de toeristen wel in onze regio blijven’’, aldus Liesbeth. Het valt haar op dat toeristen vaak verrast zijn door ‘deze hoek van Friesland’. ,,Je waant je hier iedere dag in een andere wereld. We noemen Noordoost- Friesland niet voor niets 

een land in Friesland waar alles is wat je je wenst: wadden, weiden, terpen, kust, zee, bossen en een prachtige stad. Maar ook de nationale parken Lauwersmeer, De Alde Feanen en Noardlike Fryske Wâlden krijgen steeds meer bekendheid.’’

Dat het steeds drukker wordt met toeristen in dit gebied was vorig jaar al te merken aan het feit dat er geen sup of boot meer te huur was. Ook komen er steeds meer B&B’s bij. Populaire influencers durfden het zelfs aan om vakantiepark Het Wylde Pad in Twijzelerheide te kopen.

 Het park werd in juni geopend (zie foto) en de huisjes worden volop geboekt. ,,Een eindje verderop zijn twee jonge ondernemers gestart met camping It Heidestek’’, vertelt Liesbeth. ,,Zij krijgen minder aandacht, maar wat zij doen is net zo tof. Ook het nieuwe natuurhuisje in Lioessens, gerund door Amsterdammers, is een aanwinst voor de regio. En zo zijn er nog zoveel meer ondernemers die zich inzetten voor deze regio. Wat opvalt is dat ons gebied goed scoort bij de actieve toerist. Mensen die het leuk vinden om Noordoost-Friesland zelf te ontdekken, mensen die genieten van wat hier is en bovenal mensen die de charme van dit gebied zien.’’