Als 3-jarige kon hij op de parkeerplaats van iedere auto het merk op- noemen. Tegenwoordig weet hij van iedere auto het type, de prijs, het bouwjaar en de optionele extra’s. Erwin Middelbos (31) leeft auto’s. Als accountmanager zakelijke markt en ZE-specialist (elektrisch rijden) bij ABD heeft hij van zijn passie z’n werk gemaakt. “Kies wurk datst leuk fynst, dan hoechst gjin dei mear te wurkjen.”

Een kort telefoontje van een collega met een vraag. Een klant die net voor het weekend nog een order doorbelt. Een mailtje met de opgevraagde infor- matie. Een appje voor het maken van een afspraak. Wie een uurtje bij Erwin op kantoor zit, kan wel uitrekenen hoe druk hij het gedurende een gehele dag heeft. “It wurk hâldt noait op”, lacht hij. Maar dat is niet erg, want Erwin haalt er volop energie uit. “Ik houd van die drukte. Ik ben een enorme chaoot, stil- zitten is niets voor mij. Doe mij maar iedere dag telefoontjes, mails en appjes. Heerlijk. Auto’s zijn mijn leven.”

Roet in het eten

Erwin wordt in 1987 in Leek geboren met het autovirus. Toch denkt hij lange tijd dat zijn toekomst in de horeca ligt. “Vanaf m’n veertiende tot m’n twintig-

ste heb ik met veel plezier in de horeca gewerkt”, vertelt hij. “Vaak spijbelde ik het laatste uur op school om op tijd op m’n werk te zijn. Ik vond het fantas- tisch.” Een warmte-allergie gooit ech- ter roet in het eten. “Ik kan niet tegen extreme warmte. Dan worden mijn handen en voeten twee keer zo dik. En bovendien gaan ze enorm jeuken. Niet handig wanneer je dagelijks boven een kookplaat van zo’n 200 graden staat. Dat was het einde van mijn horeca- droom.”

Lang hoeft Erwin niet na te denken wat zijn volgende uitdaging wordt. “De auto’s fansels”, lacht hij. Als 20-jarige broekie krijgt Erwin de kans om te starten als juniorverkoper bij een auto- bedrijf. Hij blijkt talent te hebben. “Na een aantal jaar kwam ik in contact met directeur Wybe Kooistra van ABD. Het klikte meteen. In 2014 kreeg ik het vertrouwen dat ik de ABD Renault vestiging in mijn woonplaats Dokkum mocht opzetten. Ik ben nog nooit zo trots geweest.”

“Je kunt overal een auto kopen, maar service en een goed gevoel koop je niet; dat krijg je”

Goed gevoel

Inmiddels is hij accountmanager zake- lijke markt bij ABD voor de automer- ken Nissan, Renault en Dacia. “Een fantastische baan, waarvoor ik per jaar zo’n 50.000 kilometer afleg door heel Friesland om bij klanten langs te gaan. Even een kop koffie, kletsen over koe- tjes en kalfjes en tot slot in vijf minuten de zaken bespreken. Zo werkt het in deze business. Klanten kunnen overal wel een auto kopen, maar service en een goed gevoel koop je niet, dat krijg je. Het gaat vooral om de relatie die je opbouwt. Het vertrouwen dat je in elkaar hebt. En de zekerheid dat wij klaar staan wanneer dat nodig is.”

Daarmee benoemt Erwin de drie kernwaarden van ABD: vriendelijk- heid, vertrouwen en service. “ABD voelt als een familiebedrijf ”, vindt Er- win. “De deur staat altijd open. Voor klanten, maar ook voor collega’s. Ik ben in mijn vrije weekend altijd te bereiken voor collega’s die een vraag hebben. We staan voor elkaar klaar. En ik moet toe- geven dat ik ook alles graag wil weten”, knipoogt hij. “Dus als een collega met een vraag komt, waar ik geen antwoord op heb, dan zoek ik dat meteen uit. Alle kennis bewaar ik in m’n hoofd.”

“Klanten te helpen om te besparen; daar kan ik echt van genieten”

Elektrisch rijden

Prijzen, orders, aanvragen en kortings- acties; Erwin is een wandelende auto- encyclopedie. Ook als het om fiscale regelingen gaat, is Erwin’s brein een veel geraadpleegde zoekmachine. “Ik ken alle fiscale regels uit mijn hoofd: van bijtelling tot aan lease construc- ties”, knikt hij. Kennis die goed van pas komt wanneer hij bij klanten aan tafel zit die kiezen voor elektrisch rijden. “Ik ken alle subsidiepotjes en ben gek op rekenwerk. Het is voor mij de kick om klanten te helpen om te besparen. Daar kan ik echt van genieten.”

Bedrijven, organisaties, gemeenten en provincies; iedereen is tegenwoordig bezig met duurzaamheid. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Erwin: “Wat kost de aanschaf, waar laad je de auto op en hoeveel kilometer kun je er mee rijden? Bij ABD zijn we koploper in elektrisch. We weten van A tot Z wat de klant moet weten om de juiste keuze te maken. Ik verkoop liever een auto niet omdat ik eerlijk ben, dan dat ik een klant niet meer in de ogen kan kijken.”

Even doorrekenen

Ook in de particuliere markt ziet Er- win dat er steeds meer mensen zijn die warm lopen voor elektrisch rijden. Struikelblok is vaak echter de hoge aankoopprijs. “De eerste aanschaf is hoog”, geeft Erwin toe. “Maar veel klanten rekenen het kostenplaatje op de langere termijn niet goed door. De kosten per jaar zijn veel lager, waar- mee je de hogere aankoopprijs in no time terugverdient. Je bespaart maar liefst 7 cent per gereden kilometer. En dan heb ik het alleen nog maar over brandstof, niet eens over onderhouds- kosten, wegenbelasting of bijtelling. Een kwestie van even goed doorreke- nen en je ontdekt dat elektrisch rijden de beste keuze is, ook voor je eigen portemonnee.”

“Een auto moet je hebben om mee te rijden, niet om aan te sleutelen”

Oud gebakje

Waar hij iedere dag de voordelen van elektrisch rijden verkondigt, droomt Erwin zelf stiekem van een mooie oldtimer. “Een Renault 5, sa’n âld gebakje”, glundert hij. “Dat is geen opvallende oldtimer, maar eerder een youngtimer. Ik wil dan graag eentje van mijn eigen bouwjaar. Die rijden nog als een klokje. In het weekend er met het gezin op uit; dat lijkt me heer- lijk. Geen gedoe met zo’n oude bolide die niet wil starten. Een auto moet je hebben om mee te rijden, niet om aan te sleutelen.”