Een horecaonderneming die anticyclisch investeert in crisistijd. Het gebeurt niet veel, maar restaurant/partycentrum De Pleats in Burgum deed het. De afgelopen weken toen het restaurant noodgedwongen dicht moest door corona, werd de al geplande verbouw en uitbreiding van de keuken uitgevoerd. Er kwam onder meer een ultramoderne wasstraat, op de frituur na is alles elektrisch en ook wordt er slimmer en efficiënter gewerkt.

De verbouw zou aanvankelijk deze zomer plaatsvinden, maar directeur/eigenaar Geesje Duursma besloot hem naar voren te halen. ‘We waren toch dicht en dan geeft zo’n verbouwing minder overlast.” In de 23 jaar dat zij met haar man Eelke de zaak bestiert was de keuken nooit echt vernieuwd.  Er werd fors geïnvesteerd in renovatie en uitbreiding, waarbij ook de indeling verbeterd werd. De keuken is met 150 vierkante meter drie keer zo groot als hij was.

De grote uitbreiding vormt het deel van de keuken, waar onder meer lunches, soepen en voorgerechten worden bereid. Er wordt vrijwel gasloos gewerkt. ‘Ja, we zijn voor 90 procent van het gas af. Koken doen we nu op inductie en op groene stroom’, licht Geesje Duursma toe. ‘Alleen de frituur werkt nog op gas, die is nog te nieuw. Stapels afwas die voorheen in het weekend wel eens buiten lagen opgestapeld, omdat de afwasmachine die niet had kunnen verwerken, zijn voorgoed verleden tijd. De Profi-wasmachinestraat zal de grote hoeveelheid kopjes, schoteltjes, borden, glazen en bestek moeiteloos aan kunnen. Die werkt overigens zeer milieuvriendelijk: hij slaat alleen aan als er voldoende afwas is.

Bijzonder is dat de keuken een speciale stroeve troffelvloer heeft, die geluiddempend is. De zachte ledverlichting voorkomt dat keukenpersoneel last krijgt van flikkeringen. Dit werkt voor alle medewerkers beter, maar zeker voor de collega’s met autisme. De bestellingen komen In de keuken nu binnen op computerschermen, waarmee de tijd van briefjes definitief voorbij is.

De verbouw vond mede plaats aan de hand van de LEAN-filosofie, waarbij de medewerkers zelf konden aangeven hoe er handiger en beter gewerkt kan worden. Er is nu bijvoorbeeld meer overzicht in de keuken, de medewerkers van de bediening kunnen dingen zelf pakken, waardoor er efficiënter gewerkt wordt. Dit leidt weer tot een betere service.

Corona sloeg overigens ook toe bij De Pleats. De afgelopen drie maanden dat het restaurant dicht was en er ook geen bruiloften, feesten of andere feestelijke bijeenkomsten plaatsvonden, noch vergaderingen of condoleances, liep De Pleats tonnen omzet mis. Dit terwijl de vaste lasten en gedeelte van de loonkosten moesten worden doorbetaald. Duursma: “Gelukkig hadden we nog wel wat vet op de botten en hebben we de afgelopen jaren kunnen sparen voor deze verbouwing.”

Inmiddels is De Pleats alweer enkele weken open. Het terras heeft, door een uitbreiding, evenveel zitplaatsen als voorheen, namelijk honderd. De menukaart is iets kleiner, zodat er minder voorraad nodig is en voedselverspilling afneemt. ”Wij kijken met vertrouwen naar de toekomst. Bij ons staan veiligheid, vertrouwen en gastvrijheid voorop’, verklaart Duursma. ‘Mensen blijven trouwen, feestvieren en vergaderen. En dat kan bij ons volledig coronaveilig.” Voor mensen die deze zomer al of niet gedwongen thuis vakantie vieren, zal De Pleats op vier dinsdagen een Franse, Griekse, Spaanse en Italiaanse avond organiseren met muziek en uiteraard heerlijke gerechten.