,,In ieder nachtkastje moet een product van ons liggen’’

KOLLUM/VEENDAM – ,,Moet je al die seksspeeltjes zelf ook testen?’’ Het is de meestgestelde vraag die Laura Evers krijgt wanneer ze vertelt dat ze bij EasyToys werkt. Ze kan er inmiddels om lachen. ,,Om dat misverstand maar meteen uit de wereld te helpen: daar hebben we speciale, onafhankelijke toytesters voor.’’ Eén ding is duidelijk: deze geboren en getogen Wâldpyk heeft niet snel last van rode oortjes.

EasyToys, de webshop in erotische artikelen, behoeft inmiddels geen introductie meer. Het bedrijf uit Veendam stond in september dit jaar volop in de picture toen EasyToys als shirtsponsor van FC Emmen werd geweigerd door de KNVB. ,,Dat was achteraf gezien één van de beste reclamecampagnes ooit’’, lacht Laura. Als content manager werkt ze sinds maart bij EDC Retail, het moederbedrijf van EasyToys. ,,Nadat de KNVB had verboden om ons logo op het shirt te zetten, werd er volop over ons geschreven. Mensen gingen stiekem toch even op internet zoeken wie we zijn. Wat dat betreft mogen we de KNVB wel bedanken voor al die aandacht’’, knipoogt ze.

Sex sells
Al die aandacht legde het bedrijf geen windeieren. De afgelopen maanden zag EasyToys het aantal verkopen flink stijgen. ,,Ik merk dat er bovendien steeds opener over erotische seksspeeltjes wordt gesproken’’, knikt Laura. ,,Waar het voorheen echt een taboe was om te praten over een vibrator of dildo, is het nu steeds vaker onderwerp van gesprek. Dat is ook ons doel: we willen niet alleen speeltjes verkopen, we willen vooral ook het gesprek over je seksleven op gang brengen. Veel mensen weten niet hoe leuk en spannend zo’n speeltje kan zijn en dat het ook een toevoeging kan zijn als je al een relatie hebt.’’

‘Veel mensen weten niet hoe leuk en spannend zo’n speeltje kan zijn’

Eerlijk is eerlijk: tot een jaar geleden was Laura zelf ook geen kenner op het gebied van de toys waar ze nu haar brood mee verdient. ,,Ik ben best een open boek als het gaat om mijn seksleven, maar ik had tot een jaar geleden nog nooit zelf iets gebruikt.

Tot ik via een speciale actie bij mijn vorige werkgever Mediahuis kennismaakte met diverse accessoires van EasyToys. Na het uitproberen dacht ik: waarom heb ik dit niet eerder gedaan? En dat is precies de ervaring die ik iedereen gun.’

De stoute schoenen aan
Als crossmedia manager in dienst van Mediahuis wordt Laura in 2019 door EasyToys gevraagd een campagne uit te werken. Zo ontdekt ze stapje voor stapje het bedrijf in Veendam dat in sneltreinvaart aan de weg timmert. ,,EasyToys kwam precies op het juiste moment, want stiekem wilde ik heel graag terug naar Friesland. Ik ben geboren in De Westereen en opgegroeid in Kollumerzwaag. Mijn studie bracht me in Groningen en mijn baan vervolgens in Amsterdam en Alkmaar. Maar ik heb altijd gezegd: ooit wil ik terug naar Friesland.’’ Laura besluit de stoute schoenen aan te trekken en neemt eind 2019 contact op met de marketeer van EasyToys.

,,Het voordeel was uiteraard dat we elkaar kenden. Van het een kwam het ander en binnen twee weken was mijn contract rond. Ik heb de verhuisdozen ingepakt en woon sinds dit jaar samen in Kollum. Ik heb nog geen moment spijt gehad van de keuze voor Friesland. Tuurlijk zijn er dagen dat ik de reuring in Amsterdam mis, maar ik krijg er heel wat voor terug. Ik ben veel dichter bij vrienden en familie. En ik heb genoeg te doen bij EasyToys, dus ik hoef me niet te vervelen.’’

Sexual wellness
Wie denkt dat Laura alleen bezig is met reclamecampagnes voor de producten op de webshop heeft het mis. ,,Bij EasyToys vinden we het belangrijk om veel verschillende producten aan te bieden én passend advies te geven aan beginners en gevorderden. Dat doen we door artikelen te publiceren waarin onze seksuologen antwoord geven op vragen en persoonlijke vragen ook beantwoorden via de mail. Naast onze webshop hebben we een online magazine, waarin we elke dag artikelen publiceren over body & mind en liefde & seks. Mensen kunnen hun vraag sturen naar onze seksuologe en zij schrijft er een adviesartikel over.’’

‘We kiezen voor meer
sexual wellness; een product waar je optimaal van mag genieten’

Informeren, inspireren en adviseren op het gebied van liefde en seksualiteit: het zijn de drie taken die EasyToys wil vervullen. ,,We hebben bijvoorbeeld ook een productspecialist in huis, die advies geeft’’, vertelt Laura.
,,Als je voor het eerst iets gaat kopen, kan het lastig zijn om de juiste keuze te maken. Daar helpen we je graag bij, uiteraard volledig anoniem als je dat wilt. Voorheen ging het bij een webshop vooral om het product zelf. Tegenwoordig wordt het steeds meer sexual wellness; iets waar je optimaal van mag genieten.’’

In ieder nachtkastje
Geen stiekem gedoe meer, maar open en eerlijk zijn over seksualiteit en liefde: dat is de missie van EasyToys. Laura geeft zelf graag het goede voorbeeld.
,,Wanneer vriendinnen me vragen naar een bepaald product, geef ik eerlijk het antwoord. Ik zie om me heen dat mijn generatie steeds iets minder preuts wordt. Seksualiteit en liefde zijn zo belangrijk in je leven. Waarom zou je daar stiekem over doen? Ik hoop dat straks in ieder nachtkastje een product van ons ligt.’’