Het geheim van de smid. Het oer-Hollandse spreekwoord vormt de basis voor het vijftigjarig bestaan van Electro World Talsma. De vestigingen in Dokkum en de Westereen vieren dit jaar dat Piet Talsma in 1969 begon met zijn eenmanszaak onder de naam ‘Radio Talsma’ aan de Nauwstraat 4, midden in de stad.

Als zoon van een smid kreeg hij van zijn vader de levensles mee om ‘wat te dwaan dat in oar net docht’. Vijftig jaar later staat schoonzoon Thomas Loonstra in Dokkum aan het roer en runt Piet’s zoon Jan Pieter Talsma in De Westereen een vestiging. “En wy hâlde ús noch altyd oan it geheim fan de smid”, lacht Thomas.

Archieven, notulen en oude foto’s: het bureau van Thomas ligt vol met de bedrijfshistorie van het bedrijf dat zijn schoonvader in 1969 startte in Dokkum. Ter ere van het jubileum verschijnt er eind oktober/begin november een speciaal magazine, dat bij maar liefst 45.000 huishoudens in de regio op de mat valt. “We willen groots uitpakken”, knikt Thomas. “Dat verdient mijn schoonvader, die
met een eigenzinnige blik en een flinke portie doorzettingsvermogen deze winkel groot heeft gemaakt.”

Videorecorders uit Duitsland
Van oude maaimachines en slijpmachines tot televisies uit Duitsland: Piet Talsma (inmiddels 83 jaar) ziet in de jaren zestig overal handel in en weet altijd een verrassende koop te doen. “Dat was ook exact wat zijn vader 

 

Jan Pieter Talsma – smid in Raard – hem op het hart had gedrukt: zoek iets waarmee je je onderscheidt”, vertelt Thomas. 

“Zo gezegd zo gedaan. Ik herinner me nog de videorecorders die mijn schoonvader met bussen vol uit Duitsland importeerde en in de jaren tachtig hier in Dokkum verkocht. Er stonden rijen met mensen voor de deur, want nergens kon je zo goedkoop een videorecorder vinden. Dat was de kracht van mijn schoonvader: hij had een neusje voor handel.”

Scoren met service
Vijftig jaar nadat Piet Talsma zich in- schreef bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak is het bedrijf uitgegroeid tot een goedlopende franchise-onderneming met vestigingen in Dokkum en De Westereen. Ook al veranderde de naam in de loop der jaren in Electro World Talsma, toch is de filosofie van grondlegger Piet nog altijd te proeven in de winkel. “In plaats van bussen vol videorecorders komen er nu dagelijks

 

vrachtwagens om ons te bevoorraden”, knipoogt Thomas. “Maar de basis is nog altijd hetzelfde: wij willen ons onderscheiden van de concurrentie. Dat doen we niet zo zeer in producten, maar vooral in onze service. Daar scoren we mee.”

Als een zonnetje
Als voorbeeld noemt Thomas de uit- leenapparaten, die klanten meekrijgen wanneer ze hun eigen apparaat voor onderhoud of reparatie langsbrengen. “Niet zo lang geleden kregen we een wasmachine van 18 jaar oud ter reparatie.

Eenmaal op de zaak bleek het oude beestje nog als een zonnetje te lopen. Dus toen de eigenaar langskwam en vroeg naar het welzijn van ‘de patiënt’, heb ik eerlijk gezegd dat we er niets aan hebben gedaan, maar dat hij het nog uitstekend doet. We hebben de machine weer naar huis gebracht en aangesloten. Die eerlijkheid en service is onze kracht. De afgelopen vijftig jaar én de komende vijftig jaar. Beloofd.”