In Kollum staat de Noordelijke Autocross Club (NAC) aan de vooravond van twee populaire race-evenementen. Op Pinkstermaandag vindt de Stockcar F2 Supercup plaats en op zaterdag 6 juli wordt de Standaard 1850cc-race ingehaald die met Pasen werd afgelast vanwege regen. Bestuurslid, coureur en fervent liefhebber Thomas Hellinga zoomt in op beide onderdelen en het naderende NK in september.

Tekst: Jelle Teitsma Foto’s: RaRaRacing
 
Dat de race met Pasen niet doorging was een domper, weet de 25-jarige Thomas Hellinga maar al te goed. Typisch Nederlands weer gooide roet in het eten. Regen dus. “De Paasrace in Kollum is normaal gesproken de klapper voor ons”, begint Thomas, “aangezien daar gemiddeld vierduizend bezoekers op afkomen.” Dat vergt heel wat voorbereiding, iets wat de in Broeksterwâld woonachtige racefanaat als nieuwbakken bestuurslid inmiddels van dichtbij meemaakt. “Sinds een halfjaar ben ik onderdeel van het vijfkoppige bestuur. In mijn rol zorg ik onder andere voor het baanonderhoud, het contact met vrijwilligers en het zoeken naar en contact met sponsoren. Ik doe veel voorwerk, zodat op wedstrijddagen alles op rolletjes loopt. Al ben ik op de dag van de race met andere zaken bezig”, zegt Thomas met een glimlach. 
 
Omgebouwde Volvo Turbo
Hij doelt daarmee op zijn deelname aan diverse races, wat er op jaarbasis ongeveer tien zijn. De appel valt daarin niet ver van de boom. “De liefde voor de racesport heb ik van mijn vader. Hij heeft vroeger altijd gereden. Ik ben in 2016 begonnen. Eerst twee jaar bij de junioren en erna in de zogeheten rodeoklasse. Hierin mag je net iets meer, waaronder andere auto’s een duw of zetje geven in binnenbochten. Inmiddels rijd ik al enkele jaren in de vrije standaardklasse. Mijn vader is mijn monteur, hij gaat altijd mee.” Eén van de stelregels van de autocross is dat het dak van het deelnemende voertuig origineel moet zijn. Verder krijgen de coureurs en hun monteur(s) de vrije hand. “Ik rijd in een Volvo Turbo. De auto bouwen we zelf. Dat doe ik samen met mijn vader en nog enkele monteurs.”
 
 
‘Met vierduizend bezoekers is de Paasrace normaliter de klapper voor ons’
 
Voorbereidingen
Als we Thomas vragen naar zijn persoonlijke verwachtingen van de komende races, gaat hij nog even door op eerdergenoemde Volvo Turbo. “De auto hebben we sinds de winter behoorlijk aangepast. We hebben er flink wat sleutelwerk en geld ingestoken. Daarbij kun je denken aan een nieuwe motor en Proflex-schokdempers die helemaal zijn afgesteld. Wat dat betreft leg ik de lat hoog. Ik verwacht van mezelf dat ik goed presteer”, aldus een ambitieuze Thomas. Daar doet en laat hij het nodige voor. “Om een beetje fit te blijven ga ik af en toe naar de sportschool. En als ik op zaterdag een race heb, laat ik de vrijdag ervoor de biertjes staan. Ik moet de kop er wel bij hebben”, lacht hij. “Verder gaat het om de details op een wedstrijddag. We kunnen vaak rond 08.30 uur het terrein op met de wagen. De voorbereiding bestaat dan met name uit het afstellen van de auto en het kiezen van de juiste banden.”
 
Drie races in Kollum
De snelle kleibaan van het Van Der Schaaf-circuit aan de Wouddijk in Kollum maakt zich op voor enkele populaire races. Naast het event op Pinkstermaandag en de inhaalrace op zaterdag 6 juli, vindt op zaterdag 7 september het Nederlands Kampioenschap vrije standaard plaats. “Tijdens de Stockcar F2 rijd je om de punten. Deze kwalificatiewedstrijden vinden op meerdere banen plaats, waaronder in Kollum, Emmen en Blauwhuis. De finale is dit jaar op zondag 7 juli in Blauwhuis. In 2025 organiseren we de finaledag met NAC in Kollum.” Op wedstrijddagen zijn er doorgaans zes onderdelen: de junioren, standaard 2000cc, rodeo, stockcar F2, 
stockcar F2 junioren en de vrije standaard. “Meestal krijgt een wedstrijddag een extra tintje. Op 20 mei kan de Pinksterbokaal in de rodeoklasse worden gewonnen. Die dag hebben we voor de Stockcar F2 een kwalificatieronde, ook wel qualifier genoemd. Tijdens het NK op 7 september hebben we de bangerstox als gastklasse toegevoegd. Tijdens deze race zijn er minder regels en wordt er veel gebeukt en geramd. Voor de toeschouwers vaak aantrekkelijk, omdat het veel spektakel en actie met zich meebrengt. Er gebeurt dan van alles op de baan.”
 
‘We hebben een eigen ambulance voor het medische team en de EHBO’ers’
 
Duizenden toeschouwers
Een wedstrijddag op zaterdag trekt zo’n duizenden toeschouwers. Omdat de Paasrace werd afgelast vanwege aanhoudende regen, is de verwachting dat dat aantal bezoekers met Pinksteren hoger dan gemiddeld is. “We zijn er klaar voor”, gaat Thomas verder, “waarbij we op verschillende vlakken stappen hebben gemaakt door de jaren heen. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen ambulance aangeschaft waar het medische teams en de EHBO’ers gebruik van maken. Met gemiddeld 250 rijders verdeeld over veertig heats, staat er heel wat te gebeuren. Om de veiligheid van de rijders, vrijwilligers en de toeschouwers te garanderen laten we niets aan het toeval over. Van dranghekken en vrijwilligers in de bochten tot de aanwezigheid van beveiligers en de cateringservice van Jan de Vries: overal is aan gedacht. Mocht er een ongeluk gebeuren, dan wordt er met een rode vlag gewapperd en zal de race worden stilgelegd. Wat dat betreft is het een serieuze aangelegenheid, al staat een wedstrijddag ook in het teken van gezelligheid en plezier maken. Ik kijk ernaar uit”, rondt Thomas af.
Dit bericht is gepost in Mei. Bookmark de link.