SURHUISTERVEEN – Waarom de ijsjes ‘Rupert on a stick’ heten weet niemand. Dat ze lekker zijn is een ding dat zeker is. Maar er is meer, zo stelt Richard Zwarts, één van de mannen achter de (h)eerlijke yoghurtijsjes. Bij dit yoghurtijs op een stokje draait het niet alleen om het lekkere ijs met echte fruitstukjes, maar ook om het verhaal erachter.

Het idee om een eigen ijsje te ontwikkelen ontstond al in 2014. Richard Zwarts en zijn compagnon Daan de Beer hebben een eigen marketingcommunicatiebureau (DBZ) en vonden het leuk om samen te werken met Hendrik Jan Hofstede en Sipko Groefsema van Sterc (het bureau voor Internet & marketing) en Jos Blom en Henk van der Heide van B&G uit Surhuisterveen. Ze wilden ‘iets’ nieuws op de markt brengen. ,,Dat het ijs is geworden komt omdat Jos Blom en Henk van der Heide bij B&G ijs maken en verkopen, anders had het net zo goed een biertje kunnen zijn. Wij onderscheiden ons doordat wij gezondere ijsjes verkopen, met veel minder suiker. Bovendien weten we zeker dat ze op een eerlijke manier worden gemaakt’’, vertelt Richard. De zes vrienden misten alleen nog een sales manager om de ijsjes aan de man te brengen. In Oscar van der Weij vonden ze daarin de juiste persoon. ,,Zo zijn we begonnen.’’

Tenminste likbaar tot
Lol en veel lachen staat bij het team voorop. Daaruit ontstaan de mooiste ideeën. Zo wordt Rupert niet verkocht in een zakje maar in een doosje. ,,Daardoor vallen de ijsjes extra op in de vriezer. Al denken we wel na over een nieuwe verpakking die voor minder afval zorgt. In elk geval houden we de grapjes die op de verpakking staan erin. Alleen de zin ‘Tenminste likbaar tot…’ was helaas niet toegestaan.’’ Om de ijsschappen op te leuken maakten de heren vrolijke stickers met de tekst: ‘Waar is Rupert? Deze vriezert vraagt er toch gewoon om?’ Toch blijkt het in de praktijk niet mee te vallen om als klein ijsmerk de supermarkten te veroveren. Doordat de ijsjes duurzaam zijn en op een eerlijke manier worden gemaakt zijn ze wat duurder.

,,Dat maakt het lastiger om ze te vermarkten’’, vertelt Richard. Toch vinden ze het belangrijk om alleen ingrediënten uit Nederland te gebruiken. Zo komt de melk bij Buurvrouw Durkje uit Vegelingsoord vandaan, de aardbeien worden op verantwoorde manier gekweekt bij de familie de Beijer van de Veluwe, de frambozen zijn van biologische fruittelers uit Zeeland en de allerbeste bosbessen worden geplukt in Drenthe. En zo ontstaan er in de ijsfabriek van Surhuisterveen vier smaken ijsjes: kale, rooie, roze en rode Ruperts.

De IJskoffer
In 2017 begonnen de initiatiefnemers met het testen van de ijsjes op festivals en in 2018 gingen ze officieel los. ,,Dat was een mooi moment’’, zo herinnert Richard zich. ,,Dat je je eigen ijsjes in de winkel ziet liggen, uit het vriesvak haalt, afrekent bij de kassa en de bon met daarop ‘rupert on a stick’ krijgt. Ik heb die bon nog steeds. Ook mijn kinderen, die nu 9 en 13 jaar zijn, vonden het erg leuk om de ijsjes voor het eerst te proeven. De één vindt de roze het lekkerst en de ander de kale. Ik zelf hou ook het meest van de kale Rupert, dit is het pure yoghurtijsje zonder fruitsmaak. Die kun je ook lekker dippen in chocoladesaus’’, vertelt Richard enthousiast. In de supermarkt worden de ijsjes in een doos in de vorm van een yoghurtpak verkocht. Inmiddels zijn er ruim 350 locaties in heel Nederland waar de Rupert on a stick-ijsjes te koop zijn, onder andere bij de meest SPAR-supermarkten. Om vaste voet aan de

grond te krijgen werken de initiatiefnemers van de yoghurtijsjes sinds kort samen met andere (nu nog) kleinere ijsmerken die ook heel bewust bezig zijn met het bedenken en maken van duurzamere en gezondere ijsjes. Samen vormen zij een collectief: De IJskoffer. ,,Ons doel is dat mensen over een tijdje hun ijsco kunnen kiezen van onze kaart, in plaats van die kaarten die je overal ziet hangen in kantines en bij restaurants met alleen maar ijsjes vol met suiker erop. Steeds meer mensen leven bewuster en dan zijn onze ijsjes een goed alternatief. Door samen te werken worden we sterker. Probo uit Dokkum helpt ons met de presentatie van De IJskoffer en Oscar gaat ermee op pad. Ondernemers die interesse hebben kunnen zich uiteraard bij ons melden.’’

Richard hoopt dat ze de komende tijd weer de boer op kunnen met hun ijsjes. Door corona is het hen niet gemakkelijk gemaakt om bekendheid te geven aan de Rupert on a stick. ,,Gelukkig hoeven we er nog niet van te leven. We doen dit er op dit moment naast. Waar het voor ons allemaal om draait: zoveel mogelijk mensen blij maken met eerlijk lekkers van eigen bodem. Dát is onze droom!’’

Meer informatie: www.rupertonastick.nl