DE WESTEREEN/DAMWÂLD – ,,Alles wat we hier met bloed, zweet en tranen hadden opgebouwd zagen we in rook opgaan’’, vertelt Alex Wijnsma (43) uit Damwâld die sinds 2018 met zijn bedrijf Cadeauvoordeel aan de Tsjerkestrjitte in De Westereen was gevestigd. Hij blikt terug op de brand die zijn winkel verwoestte, maar kijkt ook vooruit, want vanaf vandaag is hij de nieuwe eigenaar van de Maxx in Damwâld.

Lees verder onder de foto.

Alex Wijnsma was meteen klaar wakker toen hij in de nacht van 25 op 26 augustus om half drie ’s nachts uit bed werd gebeld door zijn huurbaas. Er was brand in ‘zijn’ winkel in De Westereen. ,,Ik sprong meteen uit bed en reed van mijn woonplaats Damwâld naar De Westereen. Toen ik voor de winkel stond leek het in eerste instantie mee te vallen. De ramen waren geknapt, maar het pand stond nog. Op zo’n moment hoop je dat het mee zal vallen’’, zegt Alex. De radars begonnen direct te draaien bij de ondernemer. Misschien is het een binnenbrandje waarbij de schade te herstellen is en kunnen we rond de herfst weer los, vlak voor de Sinterklaasdrukte op, zo dacht hij hoopvol. Niets bleek echter minder waar. De stellingen stonden nog, maar alles was verbrand. Alle producten, maar ook de computers, scanners, kassa en zelfs het koffiezetapparaat in de kantine was versmolten. Vanaf dat moment was het duidelijk: de schade van deze brand is gigantisch.

Brandwerende muur
De gedachten van de ondernemer vlogen vervolgens alle kanten op. ,,De eerste dagen word je geleefd. Er was niks meer over van de voorraad producten. Vooral de bovenverdieping stond stampvol met artikelen voor onze webshop. We gebruikten dit pand niet alleen als winkel, maar ook als opslag’’, legt de Damwâldster uit. Hij haalde de website meteen uit de lucht. Een week van puinruimen in de winkel volgde. Geluk bij een ongeluk was dat zijn broer bij de start van zijn bedrijf geadviseerd had een brandwerende muur tussen de winkel en de bedrijven

daarachter te plaatsen. Dat heeft geholpen want het bedrijf aan de achterkant van het pand is in tact gebleven. De handel – of wat daar nog van over was – werd opgekocht en de rest mochten ze laten staan voor de opstalverzekering. ,,Maar dat voelde niet goed. We hebben het hier zelf opgebouwd, dus ik wilde het hier ook zelf weer beëindigen. We hebben alles opgeruimd. Als we de sleutel inleveren willen we geen bende achterlaten. Veel mensen vragen mij of ik wel goed verzekerd ben. Nou, ik bén verzekerd, maar het kan lang niet uit zo’n brand. We moeten al onze kassa’s, scans en computers opnieuw kopen terwijl de apparatuur nog maar vier jaar oud was. Daar komt bij dat alles veel duurder is geworden.’’

Maxx in Damwâld
Voor Alex heeft het pand aan de Tsjerkestrjitte speciale waarde omdat hij hier tot 2008 ook al tien jaar lang eigenaar was van de Markthal. ,,De Westereenders waren blij dat ik terug was en nu moet ik ze weer verlaten. Vaste klanten hebben al laten weten dat ze het erg jammer vinden dat ze hier niet meer voor cadeautjes of knutselspullen terechtkunnen’’, vertelt Alex. Hij twijfelde in eerste instantie of hij opnieuw een fysieke winkel wilde beginnen. De webshop draait als een tierelier en hij huurt voor de opslag ook nog een loods in Kollumerzwaag, dus de ondernemer had er voor kunnen kiezen om zonder winkel verder te gaan. ,,Toch vind ik juist de combinatie van een webshop en fysieke winkel zo mooi. Het voordeel is dat je spullen die je niet voor de webshop verkoopt in de winkel uit kunt stallen en andersom.’’ De kans om de Maxx in zijn eigen woonplaats Damwâld te kopen van Durk Kooistra heeft hij dan ook niet laten schieten. Sterker nog, de winkel gaat op de dag dat deze krant verschijnt al open. Het vertrouwde personeel van Maxx blijft. Wel vindt de nieuwe eigenaar het belangrijk om het assortiment vaker te vernieuwen. Ook komt er een shop-in-shop van

Cadeauvoordeel waar onder andere puzzels, spelletjes, speelgoed en knutselspullen verkrijgbaar zijn. ,,Bij Cadeauvoordeel verkopen wij alleen licentie artikelen, oftewel échte merken. Hierdoor is het wel iets duurder, maar weet je zeker dat de kwaliteit goed is. Bijkomend voordeel voor klanten van Maxx is dat we de cadeautjes desgewenst ook voor onze klanten inpakken.’’

Site opnieuw opbouwen
De website is inmiddels ook weer online, al duurde dat langer dan de bedoeling was. ,,Door de brand lag ons hele bedrijf plat. Van de tienduizend artikelen waren er ruim vijfduizend verdwenen. Voordat we alles weer online kunnen verkopen moeten we alle producten doos voor doos uitpakken. We hebben er jaren over gedaan om dit alles op te bouwen, nu kunnen we weer van voor af aan beginnen. Het duurt ook zeker nog een half jaar voordat we met de site weer op het niveau van voor de brand zitten, dat heeft onder andere met algoritmes en beoordelingen te maken.’’ Voor Alex was het wel wennen dat de website uit de lucht was. Voor hem en zijn team was het een manier van leven geworden. ,,De bestellingen gaan dag en nacht door en daar ben je altijd mee bezig, zelfs op vakantie. Wat dat betreft gaf het ook wel een bepaalde vorm van rust dat de druk van de ketel was’’, geeft de ondernemer toe. Toch is Alex niet van plan om achterover te leunen. ,,Dat zit niet in mijn aard en bovendien ben ik daar nog veel te jong voor. We bouwen alles nu weer op en beginnen vol frisse moed aan onze nieuwe winkel én webshop.’’