DE WESTEREEN – Boven op de vliering onder een dakraam, gezeten op een oud schoolstoeltje uit Twijzelerheide en met een stapel kartonnen dozen als geïmproviseerde ezel. Meer had de 78-jarige Sierd van der Hoek uit De Westereen 35 jaar lang niet nodig om de meest adembenemende meesterwerken tot leven te wekken, waarmee hij eerder exposeerde in De Schierstins en de Oudheidskamer. Nu hij door zijn leeftijd de penselen definitief heeft neergelegd, zoekt hij bij leven een goede bestemming voor zijn omvangrijke collectie.
Wie de kamer van Sierd binnenstapt, wordt direct meegezogen naar de Gouden Eeuw. De muren ademen de sfeer van Rembrandt, Frans Hals en Jan Steen. De precisie spat van de doeken af. Ongelooflijk maar waar: Sierd heeft nooit één schilderles gehad. Op school blonk hij uit in vaktekenen, en het mengen van kleuren bleek een aangeboren natuurtalent. Schilderen deed hij altijd al, al ging dat er in de beginjaren heel anders aan toe dan nu
‘Wy kinne ite, hear!’
“Yn it begjin skildere ik mei gewoane húsferve, wêr ast kezinen mei fervest”, herinnert Sierd zich met die gewone lak schilderde hij sprookjes zoals Roodkapje en Klein Duimpje. Maar die verf bracht de nodige stress met zich mee aan de keukentafel, omdat het razendsnel droogde. “Dan wie ik dwaande mei in gesicht en dan rôp de frou: ‘Wy kinne ite, hear!’ En dan sei ik: ‘Dan moatst noch in oere wachtsje, want ik kin hjir net mei ophâlde want dan is dy ferve droech.’ Dan mingt it net mear. Dêr sieten wy altyd mei.”
Zijn oud-collega Jelle Veenstra (bekend van de VeWa), door Sierd ook wel ‘Jelle Hobby’ genoemd, bracht de verlossing. Jelle adviseerde hem over te stappen op olieverf. Dat bleek een gouden greep. Jelle, die zelf ook schilderde, betekende veel voor Sierd zijn hobby: hij kocht grote rollen doek van hoge kwaliteit, maakte de lijsten en leende hem zijn oude kunstboeken uit. Nu kon Sierd zijn werk tenminste rustig laten liggen en er later weer in verdergaan. Vanaf de vliering begon zijn reis langs de zeventiende-eeuwse grootmeesters.
Een timmermansoog en eenduimstok
Vanuit de kleine foto’s in de kunstboeken berekende Sierd de composities tot op de millimeter nauwkeurig door op het grote canvas, met enkel een potlood en een duimstok. Soms was hij wel een half jaar met de voortekening bezig. “Dêrnei moast it skildere wurde. Ik woe einliks deselde útdrukkings ha fan de gesichten as at op de foto stiene.” Ook schilderde hij eigen werk: de lokale natuur zoals paddestoelen, stillevens met maïskolven en lege blikjes of een vers overleden haas die hij in De Mieden vond.
Toen Sierd later door rugklachten zijn werk in de bouw als ijzervlechter moest staken, kreeg hij pas écht alle tijd voor zijn grote liefde. Dat leidde onder andere tot De Nachtwacht, die hij maar liefst drie keer schilderde. De grootste variant zag in 1992 het levenslicht. Misschien nog wel het opmerkelijkste aan het verhaal: Sierd heeft nog nooit een museum van binnen gezien. “At ik dan De Nachtwacht op de telefyzje seach fûn ik dat geweldich.
Een warm thuis
Toch is de tijd om afscheid te nemen nu aangebroken. Niet omdat hij dat graag wil, maar omdat hij graag wil weten waar zijn schilderijen terechtkomen. Dankzij een mooi initiatief van Anke Feenstra hebben kopers op zaterdag 20 juni van 9.30 tot 15.00 de kans om in de Ferbiningstsjerke in De Westereen een echte ‘Van der Hoek’ te bewonderen en te kopen.
Sierds grootste droom is een liefhebber of instantie die de complete collectie wil overnemen, maar hij realiseert zich ook dat dat een moeilijke opgave zal zijn. Voor kunstliefhebbers is het in ieder geval een unieke kans om een stuk pure passie in huis te halen, en voor Sierd en zijn vrouw de geruststelling dat de doeken goed terechtkomen.
