KOLLUMERSWEACH – Thea Froukje van der Wal is nog maar 19 jaar, maar opende vorige week, op 16 juni, al haar eigen kapsalon. Spannend? Zeker. Maar vooral iets waar ze heel veel zin in heeft én gelukkig van wordt.

“Ik wist eigenlijk altijd wel dat ik iets voor mezelf wilde beginnen, maar ik wist niet precies wat”, vertelt Thea Froukje. “Op de middelbare school kwamen mensen van Firda langs om over opleidingen te vertellen. Iemand van de kappersopleiding vertelde over het kappersvak en het ondernemen daarin. Dat sprak me meteen aan. Ik heb naar veel opleidingen gekeken, maar niets trok me echt. Toen zij vertelde, dacht ik: wow, dit is het.”

Dat enthousiasme bracht haar ver. Ze rondde de niveau 4-opleiding in drie jaar af. Vooral het laatste jaar was best pittig. “Ik heb dertien praktijkexamens gedaan, naast alle theorievakken. Dat is echt veel. Sommige examens waren behoorlijk lastig. Watergolven bijvoorbeeld, dat wordt niet veel meer gedaan. Je krijgt er tegenwoordig niet vaak meer vraag naar, dus dat maakte het moeilijk. Ook het volledig snijden van een coupe vond ik lastig. Meestal knip je een kapsel en snijd je een gedeelte, maar niet een hele coupe. En permanenten was ook een uitdaging.”

Naast de praktijkexamens moest ze ook een presentatie geven over een haarmodelijn. “Dat vond ik misschien nog wel het spannendst. Voor een groep staan en presenteren is toch iets anders dan iemand knippen.” Dat ze niet voor de makkelijkste weg kiest, blijkt uit haar aanpak tijdens de opleiding. “Ik vind het leuk om te laten zien dat je ergens in kunt uitblinken. En als ik iets niet weet, blijf ik uitzoeken hoe het zit totdat ik het wel weet. Dat heb ik eigenlijk met alles. Ik vind heel veel dingen interessant en wil overal wel iets van weten. Dat heb ik van mijn heit en mem meegekregen.”

Voor de nieuwe salon kreeg Thea Froukje veel steun van thuis. De kapsalon is gevestigd bij het ouderlijk huis. “Mijn heit en mem steunen me altijd overal in. Zonder hen had dit niet gekund. Voor de salon hebben ze zelfs een deel van de overkapping opgeofferd.” Heit verbouwde dat eigenhandig voor zijn dochter. Ook haar tante speelt een rol. “Zij is kapster. Ze knipt en verft mijn haar en als ik ergens tegenaan loop, vraag ik haar soms om hulp.”

Thea Froukje wil haar bedrijf bewust klein houden. “Alleen ben je in dit werk eigenlijk nooit. Het sociale contact maakt dit vak juist zo leuk. Je werkt één-op-één met mensen en kunt ze alle aandacht geven.” Het mooiste van het vak? “Opsteken vind ik heel leuk om te doen. En verven ook, omdat je dan vaak het grootste verschil ziet. Eigenlijk vind ik vooral de verandering het leukst. Dat iemand binnenkomt en je daarna echt kunt zien dat er iets veranderd is.”

Hoewel de salon nog maar net open is, denkt Thea Froukje al voorzichtig na over de toekomst. “Misschien wil ik later nog cursussen of opleidingen erbij doen. Ik heb daar nog alle tijd voor. Een barbiercursus lijkt me leuk, maar ook verder leren in opsteken. En natuurlijk wil ik meegaan met de nieuwste trends.” Een eigen pand is uiteindelijk ook een droom, maar voorlopig zit ze goed op haar plek. “Als kind droomde ik al van een eigen zaakje. En nu is het zover. Dit maakt me echt gelukkig”, zegt ze tevreden lachend. “Mijn vrienden vinden het heel knap dat ik dit op mijn negentiende al doe. Maar ik denk dan: wat kan er misgaan?”

De kapsalon van Thea Froukje is te vinden aan de Achterwei 10 in Kollumersweach. Van dinsdag tot en met vrijdag knipt ze van 9.00 tot 18.00 uur, en op zaterdagpchtend in overleg. Voor het maken van een afspraak kun je een berichtje sturen via facebook.com/theafroukje.vanderwal of 06 1530 5843.

Dit bericht is gepost in Juni. Bookmark de link.