‘We willen onze accommodatie nóg breder benutten’

Manege It Bytling in De Westereen stond afgelopen week in het teken van Indoor Zwaagwesteinde. De wedstrijden zijn niet alleen een sportief hoogtepunt, maar ook van belang voor het voortbestaan van de accommodatie. Met Klaas Poelstra als nieuwe voorzitter bouwt de vereniging verder aan de toekomst. “We willen de manege breder benutten,” zegt hij. “Niet alleen voor wedstrijden, maar ook voor ruiters van buitenaf en andere evenementen.”

Na de succesvolle herstart van Indoor Zwaagwesteinde in 2024 pakte de organisatie dit jaar nog groter uit. Afgelopen week veranderde manege It Bytling in De Westereen voor de achttiende keer in het bruisende hart van de paardensport vol sport, show en spektakel. “In het verleden was bij de organisatie een vaste groep vrijwilligers betrokken, maar nadat in de coronaperiode alles stil kwam te liggen, is een deel gestopt,” vertelt Eelkje Ruiter-Broersma, voorzitter van de indoorcommissie. “Daarna hebben we het indoor met een nieuw team wat kleinschaliger opgepakt.” Vorig jaar kwam daar verandering in. “Toen hebben we er weer een groots evenement van gemaakt.” En dat deden ze dit jaar weer, maar dan nóg beter en uitgebreider.
 
Nieuw talent stimuleren
“Het was een ware beleving voor jong en oud”, blikt Eelkje terug. “We hadden een prachtig programma samengesteld: van dressuur en springen tot muziek, kinderactiviteiten en een feestavond.” De jongste ruiters konden deelnemen aan de Bixie-wedstrijden. Daarnaast was er een populaire Hobby Horsing-competitie. “Kinderen die (nog) niet rijden, leggen met een stokpaardje een dressuur- en springparcours af”, legt Eelkje uit. “Dat is al twee jaar lang een groot succes. Het is zo leuk om al die enthousiaste kinderen te zien. We hopen natuurlijk dat het een mooie stimulans is om daarna echt te gaan paardrijden.” 
 
Bull & Ride
Het indoor werd op zaterdagavond afgesloten met een showprogramma, waaronder de spectaculaire “Bull & Ride”. Hierbij moest één deelnemer te paard springen terwijl de ander op een mechanische stier zat. “Zolang de ander op de stier bleek zitten, kom de ruiter proberen zoveel mogelijk punten te behalen. Vorig jaar hadden we een soortgelijke wedstrijd, maar dan met spijkerbroekhangen.” De avond wordt afgesloten met muziek voor alle ruiters, hun familie en vrienden en alle andere belangstellenden.
Veel animo
Er was dit jaar veel animo voor deelname: de dressuurrubrieken zaten helemaal vol en tijdens de springwedstrijden op vrijdag en zaterdag waren er zo’n 300 starts. “Daardoor hadden we echt een bomvol programma”, vertelt Eelkje trots. De deelnemers kwamen niet alleen uit Friesland, maar ook uit Groningen en Drenthe. “Het is geweldig om te zien dat Indoor Zwaagwesteinde zoveel ruiters en bezoekers trekt. Voor liefhebbers is het een fantastische kans om dichtbij huis te genieten van mooie paardensport.” Na afloop kregen alle deelnemers een mooie stalplaat mee naar huis.
 
Belangrijk voor de vereniging
Het concours is niet alleen een sportief hoogtepunt, maar ook van groot belang voor de vereniging zelf. Voorzitter Klaas Poelstra benadrukt dat het indoor helpt om de accommodatie draaiende te houden. “Onze club telt ruim 120 leden, die allemaal gebruik kunnen maken van de royale accommodatie met twee binnenbakken en een buitenbak. Afgelopen winter hebben we de buitenbak vernieuwd met een uitstekende nieuwe bodem, en twee jaar geleden hebben we ook de bodem van de binnenbakken vernieuwd. Deze zijn heel belangrijk voor het rijcomfort, maar er zijn wel hoge kosten mee gemoeid.”
 
Volgens de voorzitter is het bovendien steeds lastiger om de accommodatie rendabel te houden. “De eisen worden strenger en de kosten blijven stijgen. We willen de contributie voor onze leden betaalbaar houden, dus proberen we zoveel mogelijk zelf te doen. Evenementen zoals dit indoor zijn belangrijk om de manege in de lucht te houden. Dat we het echt met z’n allen doen, maakt het bijzonder.”
 
De sponsoren spelen een belangrijke rol. “We zijn enorm dankbaar voor hun steun. Als tegenprestatie krijgen zij een mooi bord in onze rijhal. Bovendien stellen ze prachtige prijzen beschikbaar voor de wedstrijden, waar wij als organisatie ontzettend blij mee zijn. Zonder vrijwilligers en sponsoren zou het indoor niet kunnen plaatsvinden.”
 
Klusdagen
Ook een deel van de leden is nauw betrokken bij de organisatie van het evenement. “Binnen de vereniging
zorgt het indoor voor een sterk gevoel van saamhorigheid”, aldus Klaas. Daarnaast helpt iedereen mee om de manege in uitstekende conditie te houden. “Er worden gezamenlijke klusdagen georganiseerd, waarop leden de hele manege grondig schoonmaken. En iedere donderdagmiddag komen oudere vrijwilligers langs om te klussen en het terrein te onderhouden. Deze mannen vinden het fijn om iets te doen en zien het als een gezellig uitje. Daar zijn we ontzettend blij mee”, vertelt Klaas. 
 
Toekomst
Het bestuur kijkt intussen vooruit. Sinds de komst van Klaas als nieuwe voorzitter waait er een frisse wind door de vereniging en worden nieuwe activiteiten georganiseerd. Eelkje licht toe: “We hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer ons springparcours in de buitenbak opengesteld voor ruiters van andere verenigingen. Dat beviel zo goed dat we dit misschien ook voor de dressuur willen doen. In deze regio zijn niet veel accommodaties zoals de onze. Daarvoor moet je al snel naar Tolbert.”
 
Ook voor de jeugd is er volop aandacht. In de zomervakantie werd voor het eerst een ponykamp georganiseerd. “Dat was een groot succes. De kinderen hebben genoten en sliepen één nacht in de kantine. Volgend jaar willen we dit graag uitbreiden naar twee nachten. Er is veel animo voor. Voor kinderen die in de zomervakantie thuisblijven, voelt het toch als een vakantie.”
 
Evenementenlocatie
Daarnaast onderzoekt de vereniging nieuwe mogelijkheden om de rijhallen en de kantine te verhuren voor andere evenementen. “In het verleden werden de hallen ook gebruikt voor dorpsfeesten en zelfs een Qmusic-party. We hebben zulke mooie ruimtes, die lenen zich ook uitstekend voor andere doeleinden. Zo wordt hier in de wintermaanden bijvoorbeeld ook eens per maand een markt georganiseerd. We proberen creatief te blijven en te kijken wat er wél kan.”