FEANWALDEN – Van het eerste zwart geïmpregneerde hout in Europa tot luxe overkappingen met glazen schuifdeuren: Houtbouw de Bruin blijft vernieuwen. Door continu in te spelen op trends en klantwensen, loopt het bedrijf al 34 jaar voorop in houtbouw en houtverduurzaming.
Houtbouw de Bruin is al 34 jaar gevestigd op De Swette 1c in Feanwâlden en is altijd trendsettend geweest. Het bedrijf startte met de bouw van houten tuinhuizen, schuren en overkappingen. “Zo’n dertig jaar geleden zijn we hardhouten deuren en ramen gaan toepassen in onze tuinhuizen”, vertelt eigenaar André de Bruin. “Hardhout is duurzamer en zorgt voor een hele mooie uitstraling van de schuur. Doordat we een hogere kwaliteit leverden dan de standaard deuren en ramen, hadden we al snel een goede naam opgebouwd.”

Al vrij snel werd een tweede tak aan het bedrijf toegevoegd: de houtverduurzaming. “We impregneren hout zowel voor onze eigen productie als voor leveranciers en importeurs”, legt De Bruin uit. “Jaarlijks impregneren we rond de 20.000 tot 25.000 kuub hout.”
Hiermee richt het bedrijf zich op twee doelgroepen. “Onze houtbouw, waaronder tuinhuisjes en gevelbetimmering, is volledig gericht op de particuliere markt. De houtverduurzaming is volledig ingericht voor eigen productie en de zakelijke markt.”
Inspelen op ontwikkelingen
Houtbouw de Bruin is als eerste bedrijf in Europa gestart met het zwart impregneren van hout. Over de aanleiding vertelt André: “Zo’n twaalf jaar geleden zagen we een toenemende vraag naar zwart geïmpregneerde

tuinhuisjes. Daar wilden we graag iets mee doen. We hebben onderzocht hoe we dit het beste konden aanpakken. Vervolgens hebben we zwart geïmpregneerd hout op de markt gebracht. Dat was een gok. We hadden geen idee of het zou aanslaan, maar dat bleek zeker het geval te zijn. Daarna hebben we ons aanbod uitgebreid met nog zes andere kleuren: groen, bruin, Douglas, eikenkleur, zilvergrijs en oud-grijs.”
Ook achter de ontwikkeling van de oud-grijze impregneer schuilt een bijzonder verhaal. “Een aantal jaar geleden waren steigerhouten planken een echte hype. Er was zoveel vraag naar verouderd hout dat dit op een gegeven moment uitverkocht raakte. Toen is ons gevraagd of wij misschien een oud-grijze impregneer konden ontwikkelen, waardoor er aan nieuw hout een ouderwetse uitstraling gegeven kon worden. Na een half jaar testen is ons dat gelukt en deze planken vonden gretig aftrek.”
Enige in Europa
Nog steeds is Houtbouw de Bruin het enige bedrijf in Europa dat op één locatie in zeven verschillende kleuren kan impregneren. “Niet alleen onze zakelijke klanten, maar ook de particuliere klanten weten dit enorm te waarderen. Hiermee zorgen we voor veel meer afwisseling in ons aanbod. Klanten kunnen nu bewust kiezen voor een kleur of een combinatie van kleuren, zoals Douglas met zwart.”

Over de huidige trends zegt De Bruin: “Vroeger leverden we veel houten schuurtjes en bergingen. Mensen zetten hun auto in de garage en zetten een schuurtje in de tuin voor het opbergen van spullen. De laatste
vijf jaar merken we dat de overkapping met glazen schuifdeuren heel erg in opkomst zijn. Dat is nu de belangrijkste trend. Ook komt er steeds meer vraag naar luxere aanbouwen tegen woningen, die volledig geïsoleerd zijn en een betonnen vloer hebben. Daarnaast zien we veel meer soorten profileringen en houtsoorten; van klassiek tot modern. De meeste vraag is er naar geïmpregneerd vurenhout en Douglas.”
Service en showroom
De houtbouw modellen zijn leverbaar in diverse standaard maatvoeringen, maar kunnen ook volledig op maat worden gemaakt. “Regelmatig worden de tuinhuisjes aangepast, omdat mensen bijvoorbeeld een kleiner schuurtje en een grotere overkapping willen hebben of andersom. Dat is voor ons geen enkel probleem.”
Op het 6.000 vierkante meter grote terrein bevindt zich een buitenshowterrein en een overdekt binnengedeelte. “We hebben minimaal vijftien modellen op voorraad staan om te bezichtigen”, vertelt De Bruin. “De tuinhuisjes worden vrijwel altijd voor klanten gemonteerd. Indien mensen zelf iets willen gaan bouwen dan zijn alle benodigde materialen bij ons los verkrijgbaar.”
Onderscheidend vermogen
De Bruin ziet duidelijke prijsverschillen richting andere aanbieders. “Wij kunnen onze prijzen laag houden door onze lage overheadkosten, onze zeer efficiënte manier van werken en onze grote voorraad materialen. We hebben hier voor negen tot tien maanden voorraad staan. Daardoor zijn wij vaak prijsstijgingen voor.”
Richting de toekomst blijft De Bruin nadenken over vernieuwing. “Wij zijn altijd aan het kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Wat wil de klant? Welke nieuwe modellen kunnen wij toevoegen? Daar blijven wij op inzetten. Zo zijn wij al dertig jaar lang vernieuwend en blijven we ons profileren.”