DOKKUM – De broers Nizar en Ahmed Salah zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot bekende Dokkumers. In hun zaak Kapsalon Barwari knippen en scheren ze inmiddels al bijna acht jaar klanten, nu in een vernieuwde zaak. “Het vertrouwen van klanten is de ultieme waardering die we hier krijgen.”

De broertjes Nizar en Ahmed waren nog kinderen toen ze met het gezin in Dokkum terechtkwamen. Ze sloegen op de vlucht uit hun thuisland Irak en bouwden hier hun bestaan op. Ruim zeven jaar geleden ontstond Kapsalon Barwari, genoemd naar de geboortestad van de twee. Nizar knipte als tiener al zijn familieleden en is al jaren de drijvende kracht van de zaak. 
 
Ahmed had eerst helemaal geen interesse in het vakgebied van zijn oudere broer, maar kwam uiteindelijk toch in de zaak terecht. “Ik heb de opleiding Handhaving, Toezicht en Veiligheid gedaan”, vertelt hij. Daarmee kon hij uiteindelijk politieagent worden. “Ik heb mijn papieren gehaald, maar de motivatie was weg. Het was niks voor mij, besefte ik.”
 
Nizar zag een toekomst met zijn broer in de kapsalon wel voor zich, maar had flink wat overredingskracht nodig om Ahmed zover te krijgen. “Uiteindelijk heb ik mezelf drie maanden de tijd gegeven om het vak te leren”, aldus Ahmed. Eerst deed hij 
één of twee klanten per dag, in de loop van de tijd ging het steeds sneller en werd de kwaliteit van zijn werk steeds beter.
 
Het bevalt Ahmed heel goed. “Je maakt iemand frisser en beter”, zegt hij. Hij groeide mee in het bedrijf en zag het vak veranderen. “Heel veel jongeren zien op social media hoe ze geknipt willen worden. Vroeger werd ik in een enkele stand geschoren, het moest korter. Nu heb je jongens van tien, elf jaar die precies weten wat ze willen en zijn er veel meer technieken die we gebruiken.”
 
En zoals bij elke kapperszaak is de sociale interactie met de persoon in de stoel heel belangrijk. “Elke twintig of dertig minuten heb je een nieuwe klant met een ander verhaal”, zegt Ahmed. “De eerste maakt zich zorgen over zijn zoon, twintig minuten later heeft iemand een huis gekocht, ontslag gekomen of is iemands vader overleden. Zo hebben we altijd bijzondere gesprekken, een belangrijk aspect van dit werk.”
 
Ze krijgen de waardering van klanten. “Het is bijzonder, maar we zitten in de drukke periodes echt drie weken van tevoren vol. Dat verwacht je niet zo snel bij een barbier, we zijn niet gemiddeld drie uur met een klant bezig.” Het is volgens Ahmed te wijten aan de wijze waarop zijn broer de 
zaak opgebouwd heeft: “Het opbouwen van het klantenbestand is zijn verdienste, hij krijgt het vertrouwen van heel veel mensen. Een leuk gesprek is mooi, maar uiteindelijk willen we gewoon de beste kapperszaak van Dokkum zijn.”
 
De verbouwing van de zaak, die begin september afgerond werd, helpt daarbij. “We investeren onze inkomsten graag in de zaak. We zijn hier zo vaak, we willen een mooie en fijne werkplek hebben. Hier willen we ons goed voelen en het moet een plek zijn waar mensen zich thuis voelen.” Want er wordt heus niet alleen geknipt bij Barwari: “We kijken voetbal of mensen komen langs voor een kop koffie.”
 
Kapsalon Barwari is een vaste waarde in Dokkum en blijft dat de komende jaren. “We zitten in dit pand aan onze max, dan moet er een tweede zaak opgestart worden”, zegt Ahmed. Met een lach: “Maar dan moet je een tweede Nizar hebben en die vind je niet zomaar…”