‘We kennen alle paarden bij naam’
Horses2Fly uit Jistrum exporteert paarden over de hele wereld. Het paardentransport is een dynamische business waarbij 24/7 contact met paarden én klanten centraal staat. Beide kunnen rekenen op uitstekende service. “Paarden zijn bij ons geen nummer. We bouwen echt een band met hen op en zij met ons”, vertelt Pascale Drijfhout namens het bedrijf.
Alex Nijboer en Pascale Drijfhout runnen samen het paardentransportbedrijf Horses2Fly. Alex heeft ruime ervaring in de export van fokvee en Pascale is gediplomeerd paardendierenarts. Met dit bedrijf brengen zij hun passie samen. Over de aanleiding om met Horses2Fly te starten vertelt Pascale: “Op ons terrein in Jistrum hadden we een stal verhuurd aan een kalverhandelaar. Toen hij er in 2016 mee stopte, zochten we een andere bestemming. Mij leek het leuk om de quarantaine voor export van paarden te verzorgen. Alex stelde voor om dan ook het transport als extra service aan te bieden.”
Dat bleek een schot in de roos. “Er bleek enorm veel belangstelling voor het paardentransport te zijn. Nog voor onze stal klaar was, zaten we al helemaal vol.” Dat heeft volgens haar vooral te maken met de instelling van de Friese hengstenhouders. “Als het eerste transport goed gaat, dan gunnen ze je ook het volgende. De Friese hengstenhouders zijn enorm trouw. Dankzij de instelling van paardenhouders in Friesland is ons bedrijf snel gegroeid en konden we steeds verder uitbreiden.”
Quarantaine
Inmiddels beschikt Horses2Fly over een team van vier mensen op kantoor, vier voor de dagelijkse verzorging van de paarden, een vaste chauffeur en een vaste ploeg grooms. Het terrein aan de Ieswei is 20 hectare groot. De zeer ruime stallen kunnen ruimte bieden aan zo’n tachtig paarden. Al zullen deze nooit helemaal vol staan. “De paarden worden gegroepeerd. Als ze eerst in quarantaine moeten, dan zetten we ze op basis van de eindbestemming bij elkaar.”
Welke maatregelen genomen moeten worden, is afhankelijk van de eindbestemming. “Paarden die naar Amerika gaan, hoeven bijvoorbeeld niet in quarantaine. Veel andere landen, zoals Taiwan, Canada, Mexico en Guatemala, stellen wel een quarantaine van twee tot vier weken verplicht.” Er zijn nog meer verschillen: sommige landen vinden het prima als de paarden in de quarantaineperiode buiten komen, terwijl andere landen, zoals Mexico, dit verbieden. “Daarom zijn onze stallen extra ruim en zorgen we ervoor dat de paarden altijd met elkaar in contact kunnen komen.”

Veel controles
Een quarantaine brengt veel controles met zich mee – wederom afhankelijk van de eindbestemming. Pascale legt uit: “De NVWA checkt
of de stallen helemaal schoon en hygiënisch zijn. In sommige gevallen wordt daarna ook het paard één of meerdere keren gecheckt. Soms komt het voor dat een vrachtwagen door de NVWA verzegeld moet worden.”
Naast de stalling van de paarden, regelt Horses2Fly al het papierwerk. Alle regelgeving maakt het werk soms lastig. “Het is jammer dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn. Dat maakt het er zeker niet makkelijk op.”
Paarden in het vliegtuig
Als alles rond is, worden paarden met een eigen vrachtwagen met vaste chauffeur naar de luchthaven vervoerd. De dieren vliegen naar bestemmingen over de hele wereld, behalve naar Australië en Nieuw-Zeeland. “Dat is wettelijk niet toegestaan vanuit Nederland”, aldus Pascale. Het vaakst worden de paarden naar Amerika vervoerd. Andere populaire bestemmingen zijn Canada, Taiwan, Mexico en Colombia. De cargovluchten worden steeds minder vaak vanaf Amsterdam aangeboden. “Vaak vliegen we via Luik of Luxemburg. Het is jammer dat export vanuit ons eigen land bijna niet meer mogelijk is.”
Tijdens het gehele transport worden de paarden begeleid door een eigen groom, die de dieren goed kent en ze continue in de gaten houdt. De paarden blijven over het algemeen heel rustig tijdens de vlucht, ervaart Pascale. “Het gaat vrijwel altijd goed. Ook tijdens de vlucht zorgen we ervoor dat de dieren altijd contact met elkaar kunnen maken.” De paarden worden met z’n drieën in een container gezet. “Deze wordt via een trolley naar het vliegtuig getransporteerd en vervolgens zijwaarts verplaatst. We zorgen ervoor dat de paarden elkaar kennen. Daardoor blijven ze rustiger. Mocht een dier alsnog onrustig worden, dan kunnen we maatregelen nemen, zoals meer ruimte geven of een kalmeringsmiddel toedienen. Dat komt echter zelden voor.”
Waardevolle contacten
Als de paarden in het betreffende land aankomen, moeten ze soms nogmaals in quarantaine. “Ook hiervoor regelen wij het papierwerk. Daarnaast kunnen wij ook het transport naar de eindbestemming verzorgen. Zo zijn we gedurende de gehele reis betrokken.” Met de klanten wordt nauw contact onderhouden over het welzijn van de paarden. “We sturen hen allemaal foto’s en filmpjes. Dat wordt erg gewaardeerd.”
Hoewel Horses2Fly alle paardenrassen vervoerd, gaat het vooral om Friese paarden en KWPN’ers (Koninklijke Nederlandse Warmbloed Paarden). Pascale vindt het bijzonder dat mensen over de hele wereld deze rassen kennen. “Als wij bijvoorbeeld vertellen dat we een Hannoveraan vervoeren, dan denken mensen nog wel eens dat het om een konijn of kip gaat, maar Friezen en KWPN’ers zijn over de hele wereld bekend. Daar mogen we echt trots op zijn.”
Veel vraag naar transport
Er is nog steeds veel vraag naar paardenvervoer, merkt ze. “Dat is maar goed ook. Als een fokker zijn paarden niet kwijt kan, dan zal de fokkerij afnemen. De afzetmarkt in het buitenland is heel belangrijk voor de Nederlandse fokkerij.” Op zich heeft het bedrijf geen last van de handelsbelemmeringen van Amerika. “Voor onze klanten is het wel heel vervelend. Zij moeten 10% meer betalen. Daarbij gaat het dus om grote bedragen. Als je voor een ton een paard koopt, dan komt daar nog eens €10.000 bovenop. Als de tarieven naar 20% zouden stijgen, dan is dat helemaal verschrikkelijk.”

Het bedrijf is helemaal klaar voor de toekomst. “We hebben een nieuwe stal gerealiseerd. Door de steeds strenger wordende richtlijnen is het belangrijk om up-to-date te blijven. Voor paarden die tijdens hun quarantaine niet naar buiten mogen, hebben we nu een indoorplek gecreëerd waar ze los kunnen lopen. En we hebben een nieuwe vrachtwagen aangeschaft waarin de paarden niet vastgebonden hoeven te worden. De binnenzijde is helemaal in rubber uitgevoerd, zodat de dieren compleet beschermd zijn.”
Pascale geniet met volle teugen van haar werk. “Iedere dag is anders. Je weet nooit wat er op je pad komt. Er kan altijd een vlucht wijzigen, waardoor je de hele planning moet aanpassen. Vanwege de verschillende tijdzones hebben we soms op de meest vreemde tijdstippen contact met de klanten. En ook de paarden krijgen 24/7 verzorging. ‘s Nachts maak ik altijd nog een laatste ronde door de stallen om de paarden te controleren en te voeren.” Goede voeding is heel belangrijk, weet ze. “Paarden raken tijdens de vlucht vaak een aantal kilo’s kwijt. Daarom geven we ze altijd extra veel te eten, zodat ze wat extra reserve hebben.”
Bij de verzorging komt haar jarenlange ervaring als dierenarts goed van pas. “Soms komt het voor dat een merrie niet meer kan vliegen, omdat ze al snel een veulentje krijgt. Dan worden de veulens hier geboren. En mocht een paard onverhoopt ziek of geblesseerd zijn, dan kan ik direct zorg verlenen. Voor klanten is dat een geruststellende gedachte.”
Tijdens haar werk heeft Pascale veel bijzondere momenten beleefd. “Ik vind het altijd heel mooi dat mensen bij een verhuizing ook hun paarden graag willen meenemen. Het maakt voor hen niet uit of het een Grand Prix-paard is of een Shetlander van 80 cm. Ze behandelen de dieren als familie. En dat doen wij ook. Paarden zijn voor ons nooit een nummer. We kennen ze allemaal bij naam en bouwen echt een band met hen op. En de paarden met ons.”