HURDEGARYP – Het begon op de zolderkamer bij de ouders van Bernard Postma (28) in Gytsjerk. Daar zaten hij en jeugdvriend Martijn Visser (32) tot diep in de nacht achter hun laptops. “De heiten en memmen kamen jûns by de doar: jimme moatte in kear ophâlde te wurkjen. It wie dan ek al wol ien oere nachts,” vertelt Bernard. Wat daar begon als Visser & Postma groeide in drie jaar tijd uit tot Beter Besteed: een jong, modern boekhoudkantoor met vestigingen in Hurdegaryp én Utrecht, waar ze niet alleen cijfers begrijpen, maar vooral mensen.

Bernard begon in maart 2022 voor zichzelf, na jaren bij een accountantskantoor in Heerenveen. Martijn was net afgestudeerd in fiscale economie. “Ik hie krekt myn fiskale oplieding ôfrûne en Bernard rûn tsjin wat dinkjes oan. Dat matchte moai,” zegt hij. Hij sloot al gauw bij Bernard aan. 
 
Uitbreiding naar Utrecht
Een jaar later sloot ook Andrew Ho Sam Sooi aan, een oude bekende uit hun Leeuwarder uitgaansjaren. Met z’n drieën zochten ze een naam die beter paste bij hun stijl. “Visser, Postma & Ho Sam Sooi wie net hiel handich,” lacht Bernard. “Wy seine: Beter Besteed, dat wurdt it. Wol joegen wy ússels noch twa wiken de tiid om der efkes kritysk oer nei te tinken. Mar Beter Besteed foel steeds better. It is gericht op finânsjes, op it better besteegjen fan dyn jild.”
 
Hun eerste kantoor kwam in Hurdegaryp. “De flierbedekking wie kompleet rôze, mar dêr moasten we moar efkes trochhinne sjen. Kwa lizzing is it ideaal: zzp’ers kinne hjir gewoan komme en parkearje mei karren en bussen. We sitte flak oan de Centrale As én oan it spoar. Dat wurket perfekt,” vertelt Bernard. Inmiddels bedienen ze van daaruit ondernemers in heel Friesland, terwijl Andrew en collega Tim Methorst de klanten in Utrecht en omgeving helpen.
Boekhouden anno nu
Wat Beter Besteed onderscheidt, is hun gevoel voor hun klanten. Of iemand nu schilder is of eigenaar van een groeiende BV, ze weten feilloos de toon te raken. Martijn: “Wy wolle útstriele dat wy neist de klant steane, en net boppe de klant. We tinke mei út it eachpunt fan de ûndernimmer.” Kortom: niet voor de ondernemer, maar met de ondernemer. Andrew en Tim hebben meer ervaring met grotere bedrijven en complexere administraties, terwijl Bernard en Martijn juist dicht bij de Friese mkb’er en zzp’er staan.
 
Het imago van de stoffige boekhouder? Dat hebben de mannen zeker niet. Bernard: “Froeger naamst de stikken fan jannewaris, febrewaris 
en maart yn april mei nei de boekhâlder. Do kletstest it mapke op it buro fan de boekhâlder en seidest: ‘Sukses dermei’.” Martijn legt uit: “No stiet alles op de kompjûter en is alles digitaal. Mei ús neie systeem binne wy wykliks by.” Geen mappen vol bonnetjes meer, maar een duidelijk digitaal overzicht. 
 
Eerlijk, jong en dichtbij
De klantenkring van Beter Besteed varieert van zelfstandige metselaars tot bedrijven met twintig medewerkers. Dat lukt, zeggen ze zelf, omdat ze nog jong zijn en dezelfde taal spreken. “In soad ûndernimmers binne leeftiidsgenoaten,” vertelt Martijn. Bernard vult aan: “Froeger feroaren je noait fan boekhâlder. At je no like âld binne as degene dy’t ûndernimt, wurde je op itselfde momint âld. Do kinst dyn hiele libben lang mei deselde boekhâlder.”
 
Wat begon op zolder, groeide uit tot een kantoor dat letterlijk bruggen slaat tussen Friesland en Utrecht. Hun doel is niet alleen een sluitende boekhouding, maar vooral rust in het hoofd van hun klanten én meer tijd voor waar de klant écht goed in is. Met hun humor en moderne aanpak maken Bernard en Martijn van boekhouden iets waar je bijna blij van wordt.