DE WESTEREEN – Het fenomeen bestaat al meer dan honderd jaar en verdween de afgelopen jaren een beetje uit beeld, maar het is helemaal terug: voetbalplaatjes sparen. Vanaf heden is het mogelijk om plaatjes van voetballers van VVZ te verzamelen bij PLUS De Westereen.
Het begon jaren geleden met de groot- ste voetballers ter wereld die door het Italiaanse Panini afgebeeld werden op kleine kaartjes. Liefhebbers kochten kaartjes en verzamelden deze in speci- aal daarvoor bestemde albums. In het spoor van deze rage ontstond ruilhan- del en werden evenementen opgezet waar verzamelaars elkaar troffen.
Nu vindt eenzelfde actie plaats in De Westereen. Weliswaar op een klei- nere schaal, maar de populariteit en de verzamelwoede zijn vergelijkbaar. Voetballers van VVZ van alle leeftij- den en uit alle teams zijn de afgelopen periode door een speciaal ingerichte werkgroep en een professionele fo- tograaf op de foto gezet. De voetbal- plaatjes zijn ontworpen, de albums zijn gedrukt en liggen inmiddels in de winkel.
Het walhalla voor de verzamelaars? PLUS De Westereen, daar zitten de plaatjes bij elke tien euro aan bood- schappen. Elk pakje bevat vier kaar- ten. De plaatjes kunnen in een album geplakt worden. VVZ-voetballers hebben inmiddels zo’n album van de vereniging gekregen. Andere belang- stellenden kunnen voor €4,95 een exemplaar bij de PLUS aanschaffen.
“VVZ-dreamteam groeit bij PLUS De Westereen”
Sinds vorige week kun je weer voetbalplaatjes sparen bij de PLUS in De Westereen. Supermarktmanager Tom Vrieswijk zag de populariteit van het sparen van voetbalplaatjes jarenlang dalen, maar inmiddels zit het weer in de lift. “It is alwer in skoft lyn dat we dit dien ha, fanút de klup wie der animo foar”, zegt hij. “Op in stuit wiene dizze aksjes in bytsje passe. No krige ik it idee dat it wer tiid wie foar sa’n aksje én de feriening stie te springen om te begjinnen.”
Tijdsbeeld
Het mes snijdt aan twee kanten. Voor VVZ is het een mooie actie richting de leden en geeft het een mooi tijdsbeeld van de actieve voetballers. Aan de an- dere kant hoopt Vrieswijk natuurlijk dat meer mensen hun boodschappen gaan doen bij de PLUS. “Diels giet it om loyaliteit, mar sa’n aksje moat fan- sels ek wat opsmite. It giet hartstikke goed mei ús winkel, wy binne hart- stikke tefreden en binne bliid dat we meiwurkje kinne oan dit soarte aksjes.”
De laatste keer dat VVZ een der- gelijke actie deed, is alweer acht jaar geleden. Het betekent dat een hele generatie jonge voetballertjes nu voor het eerst in de voetbalplaatjesactie zijn opgenomen. “Jonkjes en famkes dy’t acht jier lyn by de F’kes spilen, sitte yntusken by de ûnder-17 of ûnder-19. Dy komme no op in hiel oare wize werom yn de aksje”, zegt Vrieswijk, die in zijn personeelsbestand ook heel wat voetballers van VVZ heeft.
De PLUS sloeg de handen ineen met een nieuwe partij die het ontwerp van de plaatjes en het album helemaal voor zijn rekening heeft genomen. “Wy binne der tige wiis mei”, zegt Pie- ter Jan Heidstra namens VVZ. “De lytskes fan no binne der miskien wat minder bekend mei, mar yn de tiid fan myn bern wie it sparjen fan plaatsjes fan de earedivyzje hiel populêr. No stean se allegearre sels op sa’n plaatsje, hoe moai is dat? Myn eigen soannen stiene yn it foarige boek, dy leit noch altyd by ús thús.”
Warme samenwerking
De voetbalplaatjesactie is een viering van de sterke samenwerking tus- sen VVZ en PLUS De Westereen. Vrieswijk runt alweer veertien jaar de winkel aan de Ljurkstrjitte, voelt zich thuis in het dorp en staat al heel lang in contact met de voetbalvereniging. “Op ferskate wizen binne we altyd oan elkoar ferbûn west. De iene kear docht de klup wat foar ús en de oare kear is it wer oarsom”, vertelt Vrieswijk. “It is sa’n waarme gearwurking, we ha oan in heal wurd al genôch.”
Afgelopen zomer speelde sc Heeren- veen een oefenwedstrijd op Sportpark De Wieken en daar werd andermaal duidelijk hoe belangrijk het vereni- gingsleven in De Westereen is. “In sponsordeal is mear dan allinnich it stjoeren en beteljen fan in rekkening”, vindt Vrieswijk. “Ik bin altyd belutsen west by it fuotbaljen, spylje sels noch wolris mei by de 45+ en at wy dan yn De Westereen komme is it altyd feest. En at ik as ûndernimmer by in spon- sorjûn kom, is dat hartstikke gesellich. Dat is foar my as sponsor fan grutte wearde.”
Andersom probeert Vrieswijk als werkgever rekening te houden met de trainingen en wedstrijden van zijn per- soneelsleden. “At hy wit dat in jonge as famke op saterdei fuotbalje moat, docht hy ek altyd syn bêst om
dêr yn de planning rekken mei te hâlden”, al- dus Heidstra. “Dat is mei eltsenien dy’t in hobby hat”, vult Vrieswijk aan. “It jout ek oan dat wy as supermerk in rol yn ’e mienskip ha. It is wol sa, en dan seur ik efkes, dat it net altyd meifalt om jeugd oan it wurk te krijen. Al falt it hjir noch wol mei neffens oare plak- ken.”
VVZ-dreamteam
VVZ heeft momenteel zo’n 450 leden. Vrijwel alle voetballers van de jongste teams tot de vier seniorenteams, de 35+- én 45+-teams zijn afgedrukt op de plaatjes, die vanaf heden verzameld kunnen worden. In twee zaterdagen werden alle spelers op de foto gezet. In teamverband, maar ook individueel. Bij de vorige voetbalplaatjesactie ston- den de senioren alleen met teamfoto’s in het boek, nu zijn ook zij individueel vastgelegd.
Heidstra zag mooie taferelen tijdens de fotoshoots. “It wie moai om te sjen dat de lytskes echt wol in bytsje ner- veus wienen om’t se op de foto kamen. In jonkje hie net hielendal troch dat it om fuotbalplaatsjes gie en kaam yn’e knappe klean op de klup. Hy tocht dat er netsjes op de foto moast. Foar him hawwe wy gau in fuotbalshirt pakt út de berging.”
Het sparen is inmiddels begonnen, de pakjes met voetbalplaatjes vliegen over de toonbank en er wordt volop geplakt in het album. “It moaiste is dat eltse- nien syn eigen dreamteam meitsje kin”, legt Heidstra uit. Achter in het boek is ruimte om een eigen dreamteam samen te stellen met de verzamelde voetbalplaatjes. “It kin dus wêze dat in jonkje út de ûnder-13 himsels op de goal set, mar dat Jan Eisma dy’t by ús yn it earste spilet syn favorite spits is.”
Om iedereen de kans te geven de al- bums vol te sparen, duurt de actie tot het eind van dit jaar. Als er dan nog lege plekken zijn, komt er een moment voor de verzamelaars om de missende plaatjes alsnog te krijgen. “Underinoar wurdt der ek al in soad ruile, mar oan it ein fan de aksje krije de samlers in kâns om de ûntbrekkende plaatsjes noch yn hannen te krijen. Der moat gjinien wêze dy’t syn boek oan it ein healfol hat”, vindt Vrieswijk.
