DE WESTEREEN – Wie weleens een trekkertrek bezoekt, heeft de terracottakleurige New Holland M135 van Eelke Idsardi uit De Westereen vast horen brullen, of in elk geval voelen dreunen. Want als Eelke zijn trekker loslaat op het veld, is er geen ontkomen aan. “It is de hiele dei prate en op ‘e fuorten stean”, zegt hij met een grijns, “mar do moatst ek twa kear in minút flamme, dus it is topsport, net allinnich mar gesellichheid.”

Trekkertrek, voor wie het niet kent, draait om het zover mogelijk vooruit trekken van een sleepwagen. Niet de snelheid telt, maar de meters. Hoe verder je komt, hoe meer gewicht in de sleepwagen naar voren schuift, en dus hoe zwaarder het wordt. Lukt het je om honderd meter te halen, dan heb je een full pull te pakken. “It giet net om snelhied, mar puur om de meters”, legt Eelke uit. En dat is nog niet zo makkelijk. “Ik ha doe yn Rinsumageast in full pull helle. 
 
Dat wie myn alderearste wedstriid, yn 2022. Dat hiele seizoen ha ik nea wer in full pull helle.” De liefde voor trekkers én trekkertrek kwam niet uit het niets. Voor zijn bedrijf, Eelke Idsardi Kraanverhuur, had hij een trekker nodig. De trekker die hij kocht, was geen onbekende: “Ik learde it trekkerriden eartiids op in selde trekker.” Maar voor het werk had hij uiteindelijk een andere nodig, dus bleef de eerste stilstaan. “Doe stie dat ding dêr mar wat. Myn kollega frege my ris mei nei in trekkertrek, en dan rekkest besmet mei it firus.” 
 
Van De Knipe tot Ameland
Sinds die eerste ‘besmetting’ is Eelke er helemaal in gedoken. Met een team van vier man trekt hij zo’n tien keer per jaar naar wedstrijden. Van Oldeberkoop tot De Knipe, Rinsumageast en Bantegea, en onlangs nog in Sebaldeburen. “Der wiene in protte minsken”, 
zegt Eelke trots. In augustus staat Boerenrock in Valthermond nog op het programma, en eens in de vijf jaar is er een wedstrijd op Ameland. “Mei de frachtwein en djiplader giet it frij maklik om de trekker op it eilân te krijen. Ferline jier wiene der sa’n 150 trekkers op ’e boat. Ik waard dêr twadde fan sa’n 45 dielnimmers.” 
 
Waarom trekkertrek best een lastige sport is? Omdat het heel onvoorspelbaar is. “Minsken tinke der maklik oer, mar der sit in hiele filosofy efter”, legt Eelke uit. “Tink mar ris oan luchtdruk, gewichtsferdieling, de baan… In soad aspekten moatte yn elkoar falle.” Zijn maat Hendrik Brouwer, die al 20 jaar meedoet, heeft niet voor niets ‘Poer Gelok’ op zijn trekker staan. “Want at je hjoed earste binne, kin it  best wêze dat je de folgjende kear as lêste eindigje.” 
 
Niet te veel kracht Veel pk’s?
Liever niet. Een trekkertrek-trekker mag binnen zijn eigen klasse niet te sterk zijn. “Je kinne it sels ôfstelle, mar at wy mear as 180 pk hawwe, binne wy net kwalifisjearre.” Eelke doet mee in twee klassen: de 7-ton standaardklasse en de 7-ton ‘Dúts-klasse’. “No silst fêst tinke: wat hâldt dat yn? Mar by de standertklasse hinget de trekheak op 60 sintimeter boppe de grûn, en by de Dútske klasse op 80 sintimeter. Dan moatte je dus mear gewicht foar hawwe om net te 
stigerjen.” Het specifieke regelement wordt door de VTTN opgesteld. 
 
Wie het gebrul van Brul Brul thuis nog eens wil herbeleven: Eelke heeft zijn eigen YouTube-kanaal onder de naam Trekkertrek New Holland M135 Brul brul. De naam ontstond na een interview voor de serie Poah van Nieuwe Oogst. “En no ropt de presintator sels: ‘dêr komt Brul Brul!’ Dan witst: it wurket.” De trekker brult dankzij een nieuwe rvs-uitlaatpijp extra hard.  
 
Meedoen aan landelijke wedstrijden is volgens Eelke eigenlijk niet te doen. Al denkt hij eraan om in september mee te doen aan een wedstrijd van de NTTO in Tzum, waar je je in één keer kunt kwalificeren voor de landelijke finale. “Mar goed, sa fier is it noch net. Wy ha noch genôch drokte by ús yn de regio.”
Dit bericht is gepost in Juli. Bookmark de link.